Login of registreer om een bestelling te plaatsen
Word Canteen-punt en nodig jouw medewerkers uit

Jij en het hybride normaal

jij en het hybride normaal

Het is zover. Na de verlofperiode is de verplichting om thuis te werken voorbij. En dat brengt voor veel leidinggevenden en hun teams een nieuwe uitdaging met zich mee. Een mooi moment om vijf tips over hybride werken met je te delen.

Hybride werken in de praktijk

Afhankelijk van het bedrijf waarvoor je werkt, zullen sommige of al je collega’s op regelmatige tijdstippen thuiswerken. Dit betekent dat de werktijden waarschijnlijk meer asynchroon zullen zijn. Met andere woorden: minder werkdagen met vaste kantooruren en meer werkdagen waarop ook kinderopvang, koken voor het gezin en sport gepland zijn. Een echte work-life blend dus. En als het nodig is, kan er zelfs worden gewerkt nadat de kinderen naar bed zijn. 

De verdeling van tijd tussen werk en privéleven wordt meer fluïde, net als de tijden waarop mensen online beschikbaar zijn. Dit hybride werken vereist synchronisatie van asynchrone werkers, terwijl er tegelijkertijd een grote behoefte is om een goede band met het bedrijf en de collega’s te behouden.

Om jezelf en je team hiervoor te wapenen heb je tijd en een multidimensionale aanpak nodig. We geven je de tips van Springbok Coaching – expert in gezondheidsmanagement op het werk –  voor het bevorderen van efficiëntie en een goede teamgeest in het hybride landschap.

vertrouwen is key

1. Vertrouwen is de sleutel

Controle uitoefenen over wie wat doet is in de huidige arbeidsomstandigheden enerzijds onpraktisch geworden en anderzijds niet bevorderlijk voor de productiviteit. Werknemers die het vertrouwen van hun managers krijgen en voelen, presteren beter en doeltreffender dan degenen die dat niet krijgen. Dit vertrouwen is de basis voor een duurzame samenwerking voor de hybride werknemer. 

Bron: hbr.org – Want Your Employees to Trust You? Show You Trust Them

2. Vermijd stress door een goede planning

Het evenwicht tussen werk en privéleven is nog nooit zo belangrijk geweest als nu, omdat je werkplek ook je thuis wordt en omgekeerd. Bespreek je tijdsindeling met je familieleden en je baas en werk een transparant schema uit. Op die manier is het voor jezelf en je omgeving duidelijk welke rol je op een bepaald moment opneemt. 

Vooruit plannen is ook voor singles uiterst belangrijk. Uit onderzoek blijkt dat alleenstaanden het meest kwetsbaar zijn voor het ontwikkelen van werkgerelateerde mentale vermoeidheid, nog meer als het om vrouwen gaat. Een duidelijke afbakening van werk- en privétijd is een belangrijk onderdeel van de strategie om dit te voorkomen.

Bron: cbs.nl – Jonge vrouwen relatief vaak vermoeid door werk

3. Je eettafel en je werkplek gaan niet samen

Niets is vervelender dan snel al je documenten bij elkaar te rapen omdat het tijd is voor het avondeten. Wanneer je werkt en ontspant in dezelfde ruimte, is er geen fysieke of mentale barrière tussen werk en thuis. Dit maakt het veel moeilijker om tot rust te komen. Creëer een ruimte voor je werkmodus – waar je het werk ook kunt achterlaten – en eentje voor je ontspanningsmodus.

4. Creëer een ritueel om je werkdag af te sluiten

Als je naar je werk gaat of thuis komt, is de auto-, trein- of fietstocht vaak een ritueel om je werkdag af te sluiten. Op dagen dat je thuis werkt, valt die afstand weg en is het aan jou om je eigen ritueel te creëren. Dat kan van alles zijn: je to-do’s opschrijven, reflecteren over je werkdag of een korte work-out of wandeling. Doe wat voor jou werkt. Creëer een vaste routine, zodat je zelfs op de dagen dat je thuis werkt automatisch overschakelt van werk- naar ontspanningsmodus. Zo behoud je meer focus op je werk en meer energie voor je vrije tijd.

connecteren

5. Maak echt contact met je collega's

Even onder ons: je collega’s doen meer dan reageren op je e-mails. Weten wat je collega’s bezighoudt is dus een belangrijk onderdeel van goed samenwerken. Zoek daarnaast naar een activiteit of onderwerp dat jullie nog meer kan verbinden. Zo kun je tijdens vrije momenten echt contact maken. Ga bijvoorbeeld samen sporten, wissel goede vakantieplekjes uit of volg samen een online cursus. De mogelijkheden zijn eindeloos. En niet te vergeten: eet tijdens je lunchpauze regelmatig samen met of zonder Canteen by Foodbag. Zorg er alleen voor dat je het niet over je werk hebt.

Ontdek het Vitaplan

Springbok Coaching merkt aan de ene kant een grote behoefte aan verbinding en aan de andere kant een nood aan oplossingen om deze uitdagingen op maat aan te pakken. Voel jij ook die behoefte voor jouw organisatie? Dan ben je vast geïnteresseerd in het online coachingstraject van Springbok Coaching. Het Vitaplan werd speciaal ontwikkeld om de hybride medewerker weerbaar te maken in een veranderend landschap.

Interesse? Boek hier je vrijblijvende online call met Brecht of Chantal om het Vitaplan aan jou voor te stellen.  Leuk feitje: de eerste 150 deelnemers krijgen een gratis Canteen-lunch op het werk. Succes!

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Gerelateerde posts

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de beste acties en lunchinspiratie in je mailbox.

Canteen_gezonde_lunch_sfeer
Bestelling

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang € 15 korting op je eerste bestelling. Je ontvangt wekelijks de beste acties en lunchinspiratie in je mailbox. Je kan je hiervoor altijd uitschrijven.
Ik ga akkoord dat Canteen mijn gegevens opslaat en gebruikt om mij voor deze doeleinden te contacteren in overeenstemming met het privacybeleid.

Je bent ingeschreven op onze nieuwsbrief!

Met de kortingscode CANTEEN15 krijg je € 15 korting op je eerste bestelling.